Nationale Pannenkoekdag 2019

Op vrijdag 22 maart is het Nationale Pannenkoekdag. Het is alweer de 13e editie van deze dag. Ook Saartje besteedt aandacht hieraan. Op verschillende locaties (check de informatie of uw locatie hieraan meedoet) gaan kinderen pannenkoeken bakken voor ouders, broertjes/zusjes, buren en ouderen in de buurt. En uiteraard zullen zij er zelf ook van smullen!
Wist u dat maar liefst 81% van de Nederlanders kun pannenkoek het liefst met stroop eet?! En dat het voor de meeste kinderen een favoriet gerecht is en eigenlijk voor volwassenen ook. Het hoeft ook helemaal niet ongezond te zijn. Op internet zijn tal van gezonde varianten op dit lekkere gerecht te vinden.
Het is heel belangrijk dat je kind gezond en gevarieerd eet en dat het gezonde eetgewoonten aanleert. De Schijf van Vijf kan je helpen om de goede producten uit te kiezen voor jouw kind.

Gezonde eetgewoonten
Gezonde eetgewoonten zijn niet alleen goed voor je kind, maar ook voor de rest van je gezin. Eet daarom gevarieerd en met regelmaat. Dit betekent dat het gezin op vaste tijden eet en drinkt en dat je veel verschillende dingen aanbiedt. Het is bijvoorbeeld beter om niet vaker dan vier keer per dag iets tussendoor te geven. Lekkere en gezonde tussendoortjes zijn fruit, een volkorenkoekje, een soepstengel of stukjes komkommer of wortel. Het gebit loopt dan minder risico op gaatjes en je kind heeft minder kans om overgewicht te ontwikkelen.

Schijf van Vijf
De Schijf van Vijf bestaat uit vijf vakken vol goede producten om uit te kiezen. Als je elke dag genoeg uit elk vak kiest, dan krijgt je kind binnen wat het nodig heeft. Probeer hierbij zoveel mogelijk te variëren.
Volgens de Schijf van Vijf heeft je peuter per dag ongeveer nodig:
– Volkoren of bruin brood met zachte margarine (2-3 sneetjes).
– Notenpasta voor op brood (15 gram).
– Melk(producten) (2-3 bekertjes, 300 ml in totaal).
– Fruit (1-2 keer, 150 gram in totaal).
– Aardappels (1-2 stuks/50-100 gram) of rijst/pasta (1-2 opscheplepels/50-100 gram).
– Groente (1-2 opscheplepels/50-100 gram).
– Vlees, vis of ei (50 gram) of peulvruchten (0,5 opscheplepel), klaargemaakt in olie of zachte margarine uit een fles.
– 0,75 tot 1 liter drinken (inclusief 300 ml melkproducten).

Voor jonge kinderen is het belangrijk om voldoende onverzadigde vetten binnen te krijgen. Deze zijn onmisbaar voor de ontwikkeling. Besmeer boterhammen daarom met margarine en geef jonge peuters ook een schepje jus of saus. Geef niet te veel producten met verzadigd vet zoals chips en kaas. Meer informatie over gezonde vetten vind je op Voedingscentrum.nl.

Waarom de Schijf van Vijf?
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de producten in de Schijf van Vijf goed zijn voor je lichaam. Deze producten verkleinen bijvoorbeeld de kans op hart- en vaatziekten en kanker. Als je eet volgens de Schijf van Vijf krijg je voldoende vitamines, mineralen, eiwitten, koolhydraten, vetten en vezels binnen. Ook blijf je makkelijker op gewicht als je naast de producten uit de Schijf van Vijf niet te veel andere producten eet. Bovendien helpt de Schijf van Vijf om milieuvriendelijker te eten.

Sommige producten bevatten te veel zout, suiker of verzadigd vet, of hebben maar weinig vezels. Die producten staan niet in de Schijf van Vijf. Bekijk op Voedingscentrum.nl waarom deze producten niet in de Schijf van Vijf staan en wat een gezondere optie is.

Een goed voorbeeld
Als ouder ben je een voorbeeld voor je kind. Kinderen kijken naar hoe je iets doet, wat je eet en hoeveel je beweegt. Door dit na te doen leren ze hun eet- en beweeggewoonten aan. Geef als ouder dus altijd het goede voorbeeld.

Filmpje: Gezond leven
In dit filmpje geeft Fiona je verschillende tips over hoe je gezond leven leuk maakt voor je kind!
https://youtu.be/XD_fKOWpxP0